THE EFFECTIVE EXECUTIVE
Peter F. Drucker
„hogyan légy hatékony vezető”
A jó vezető ismérvei
- egyik vezető sem a születésétől fogva képes kiválóan dolgozni, a legtöbb képesség tanulható
- szükség van arra, hogy pozitív példát mutasson a beosztottaknak, így lesz hiteles
- éppen ezért hatalmas hangsúly van azon, hogy minden vezető folyamatosan képezze magát
- ehhez először meg kell vizsgálni a saját teljesítményünket, hogy eldönthessük, miket kell fejleszteni: egy feladat elvégzése előtt össze kell gyűjteni az előzetes várakozásainkat, majd a feladat elvégzése után a végeredményt össze kell hasonlítani, hogy miben tévedtünk
- a jó vezető nem hagyja magát megvezetni, a döntéseit tények alapján hozza meg
- a tudásalapú társadalomnak köszönhetően sokkal nagyobb a felelősség 1-1 emberen, mint régebben volt
- viszont így átalakul a teljesítményértékelés: sokkal nagyobb hangsúly kerül a valós eredményekre, mint pl. az irodában eltöltött időre
- sok helyen már projektalapú működés a jellemző, így inkább az együtt elért eredményeket, a megfelelő kommunikációt és az egyénileg hozzáadott értékeket kell vizsgálni
- a jó vezetők egyik ismérve a hatékony döntéshozás: abban az esetben kell mindenképpen döntést hozni, ha annak a kimenete felülmúlja a “nem döntés” költségeit és kockázatait
- nyitottnak kell lenni, minden döntés előtt alternatívákat is mérlegelni kell
- a döntések után pedig le kell vonni a konzekvenciákat, hogy jó döntést hoztál-e: ezekből lehet a legtöbbet tanulni
- az idő a legfontosabb erőforrás, aki ezzel jól tud gazdálkodni, az válhat igazán jó vezetővé
- el kell hagyni az időrabló folyamatokat (készíts naplót, hogy mire mennyi idő megy el a munkaidődben):
- felesleges meetingeket, amiket egy rövid email-ben is meg lehet beszélni (ha muszáj találkozót szervezni, akkor csak azokkal, akik a legszükségesebbek hozzá)
- felesleges ügyfélvacsorákat, amik nem viszik előre az üzletet
- csak akkor delegálj feladatokat, ha azt mások jobban meg tudják csinálni nálad
- légy proaktív, hogy a te főnöködnek ne kelljen feleslegesen téged menedzselnie
- fókuszálj a munkavállalóid erősségeire, ez alapján adj nekik feladatokat
- erősítsd a kommunikációt és légy empatikus
- alakítsd érthetőre és egyértelműre a munkaköri leírást, mielőtt felveszel valakit: így már előszűrheted a jelentkezőket, és tényleg a legjobbakkal dolgozhatsz