START WITH WHY
Simon Sinek
„hogyan találd meg a miérteket”
Ne azt kommunikáld, hogy mit csinálsz, hanem azt, hogy MIÉRT csinálod
- a belső motiváltsággal rendelkező emberek hatékonyabbak, boldogabbak, és szívesen járnak munkába, ezáltal erősebbé és magabiztosabbá teszik a cégeket
- az emberek az alapján hoznak döntéseket, hogy mit feltételeznek a világról
- a munkavállalók akkor tudnak szenvedélyesen dolgozni, ha hisznek abban, hogy egy nagyobb jót szolgálnak
- az emberek jobban bíznak azokban, akik hasonló értékeket képviselnek
- két módon lehet valakit befolyásolni:
- manipuláció (alacsony ár, félelem, újdonság)
- inspiráció (útmutatás, miértek megtalálása: ez vezet az igazi lojalitáshoz)
- az emberek a győzelemre “játszanak” életük során (mindenkit más motivál: elismerés, pénz, hírnév, stb): ez csak akkor baj, ha kizárólag ez alapján ítélik meg a helyzeteket
A legjobb vezetők és vállalatok ismérvei
- a legjobb vezetők bíznak az ösztöneikben, ők képesek látni azokat a dolgokat, amiket mások nem (Henry Ford: „az emberek gyorsabb lovat akartak, de sosem kértek autót, mégis ez volt a történelem egyik legnagyobb találmánya”)
- a hitelesség elengedhetetlen (legyen összhangban a MIT-HOGYAN-MIÉRT), az emberek nem azért követik őket, mert fizetnek nekik, hanem mert követni akarják őket
- a jó vezető szerepe nem az, hogy ő rukkoljon elő mindig a legjobb ötlettel, hanem hogy megteremtse azt a környezetet, ahol valaki elő tud állni a legjobb ötlettel
- a vállalkozásoknak nem arra kell fókuszálniuk, hogy olyat kínáljon, amit a felhasználó csak akar, hanem arra, hogy azok vásároljanak, akivel egyezik a “hitük” is
- ha egy versenytárs ellen küzd a cég, akkor senki nem akar segíteni, ha azonban a vállalat “maga ellen” küzd, akkor mindenki segít
- egy céget az tesz nagyszerűvé, ha mindkét fél részéről (alkalmazott, vezető) megvan a bizalom és a közös értékek
- ahhoz, hogy konkrét elképzelés legyen a MIÉRT-ről, az értékeket kell átfogalmazni cselekvő igékké (például „innováció helyett inkább különböző látószögekből vizsgáljuk meg a dolgot”)
- a pesszimistáknak sokszor igazuk van, de mégis az optimisták alakítják a világot
- a szenvedély elindítja a cselekvést, a jó felépítés/struktúra pedig élteti