SCALING UP
Verne Harnish
„hogyan skálázd fel a céged”
A növekedés alapszabályai
- minden vállalat életében eljön a pont, amikor el kell dönteni, hogy elindul-e növekedés útján
- ahhoz, hogy sikeresen fel tudd skálázni a céged, 4 alkotóelemre van szükség (4D):
- drivers (azok a vezetők, akik átsegítik a céget és a munkavállalókat a változáson)
- demands (a helyes egyensúly megtalálása a befektetők kívánságai és a reális profitabilitás között)
- discipline (azok a szabályok, amelyek keretrendszerként szabályozzák a folyamataid, pl. hatékony priorizálás, folyamatos státuszmeetingek tartása, problémák azonosításának folyamata, stb.)
- decisions (a helyes és gyors döntések meghozására alkalmas csapat kialakítása, pl. mindig érdemes a legnagyobb probléma megoldásával kezdeni)
- minél több munkavállalód van, annál nehezebb hatékonyan dolgozni velük (kritikus feladat, hogy a cég növekedésének egyensúlyban kell lennie a munkavállalók, a stratégia és a szervezeti infrastruktúra növekedésével)
- a legfontosabb szabály, hogy az információáramlásnak kell a középpontban állnia, a legtöbb cég sikere ezen áll, vagy bukik (pl. érdemes max. 7-10 főben maximalizálni egy csapatot, ekkor még van esély, hogy az információk nem vesznek el)
- egyértelmű felelősségi köröket kell meghatározni, és minden munkavállalónak tisztában kell lennie, hogy pontosan milyen folyamatokért, és milyen mutatók mentén felel (KPI-ok: teljesítménymutatók, melyek meghatározzák az elvárt eredményeket)
- a vezetőknek szinte coach-ként kell bánni a dolgozókkal, így lehet mindenkiből kihozni a legtöbbet (motiváció, beszélgetések, tréningek, stb.)
- rövid és világos értékrenddel és vízióval kell rendelkeznie minden cégnek, mely könnyen érthető és kommunikálható
- rá kell erősítened a vállalat erényeire: úgy tudsz piacvezető lenni, ha kevés dologra fókuszálsz, de abban a legjobb vagy
- írd össze a stratégiai céljaidat, és rendelj hozzájuk lebontott ütemtervet, mutatókat
- próbáld játékosítani ezek megvalósítását (pl. verseny a munkatársak között, vicces projektnevek, stb.)
- a növekedés miatt gyakrabban kell megbeszéléseket tartani, hogy mindenki képben legyen a haladással, és gyorsan megoldhassátok a felmerülő kisebb problémákat
- gyűjts minél több visszajelzést a munkatársaktól és a vásárlóktól egyaránt
- figyelj oda a kezdetektől a pénzügyi kiadásokra
- érdemes megvizsgálnod, hogy mennyi idő alatt lesz a befektetett pénzedből profit, vagyis pl. hány nap telik el az alapanyag megvásárlása (majd a termék legyártása) és a vevőtől kapott pénz érkezése között (Cash Conversion Cycle)
- ahhoz, hogy ezen a cikluson csökkenteni tudj, részekre kell bontani a teljes folyamatot (beszerzés, termelés, értékesítés), és kielemezni, hogy hol/mire megy el sok idő
- számold ki, hogyha megvonnál 1%-nyi ráfordítást a cég egyes területeitől, akkor annak mekkora hatása lenne a bevételeidre nézve: így megtalálhatod a céged azon részeit, ahol a leghatékonyabban tudsz költséget csökkenteni