Posted on Posted in ÜZLET

ONLY THE PARANOID SURVIVE

Andy Grove

 

„hogyan vigyünk véghez stratégiai változásokat”


A stratégiai inflexiós pont elmélete

  • Andy Grove, korábbi INTEL vezérigazgató a saját tapasztalatait osztja meg könyvében
  • az inflexiós pont a matematikából ismert jelenség: a függvények azon pontja, ahol az görbületet vált
  • az író ezt vetítette rá a vállalatok növekedési/fejlődési görbéjére, illetve kiemelte a pontok stratégiai jelentőségét
  • ezeken a döntési mérföldköveken múlik a cégek felemelkedése vagy hanyatlása
  • alapvetően a technológiai trendek is hasonló pályát írnak le, hiszen a kezdeti növekedést nem mindegyik trend tudja megtartani, és legtöbbjük eltűnik
  • minden cégnek fontos, hogy:
    • figyelje a trendek alakulását
    • különféle forgatókönyveket állítson elő a legvalószínűbb kimenetekre (szcenáriótervezés)
    • ha szükséges akkor új képességeket sajátítson el
    • néha tudni kell nemet is mondani, ha azt látjuk, hogy a felívelés megtorpan, és visszaesés várható

 

stratinfl
A stratégiai inflexiós pont jelentősége (Forrás: Atishree Speaks)

 

  • veszélyes, ha 1-1 dologhoz túlságosan kapcsolódunk érzelmileg, mert nem fogjuk tudni elengedni ha a helyzet úgy kívánja
  • másik jellegzetes tevékenység, hogy büszkeségből kitartunk az úton, holott már leáldozóban van, és tudjuk is, csak nem akarjuk elfogadni
  • ezért nagyon fontos, hogy hozzáértő menedzserek vezessék a vállalatunkat, akik képesek gyorsan meghozni a megfelelő lépéseket, és szembe tudnak nézni a nehézségekkel (adott esetben leépítések, fizetéscsökkentés, stb.)
  • nekik kell példát mutatni a többieknek, bemutatni az új dolgokat, és végigvinni a változást
  • érdemes lehet adott esetben bevonni a szervezet tagjait az új irány kijelölésébe, hiszen érezniük kell, hogy fontos a véleményük, ezen kívül hasznos tanácsokkal is szolgálhatnak, mivel más perspektívából látják a dolgokat
  • ha viszont megalkották az új víziót, akkor tartani kell hozzájuk magukat
  • a legfontosabb, hogy nyílt, őszinte és egyszerű kommunikációt alkalmazzunk, világos legyen az irányváltás, és hogy kinek mi lesz a feladata
  • érdemes néha külső szakértők véleményét kikérni, mert hajlamosak vagyunk túlságosan szubjektíven megítélni a vállalatunk lehetőségeit és helyes fejlődési irányát (nyitottnak kell lennünk a kritikákra)
  • alapvető rugalmasság kell a változás végrehajtásához