MADE TO STICK
Chip & Dan Heath
„hogyan add el az ötleted”
Minden ötletet el lehet adni
- egy cég legfontosabb feladata, hogy ki tudjon tűnni a versenytársaknak termékei/szolgáltatásai közül
- ezt pedig úgy tudja a legkönnyebben elérni, ha valami eredetit alkot, amely emlékezetes lesz a fogyasztók számára
- az üzenetnek/ötletnek 6 tulajdonsággal kell rendelkeznie, hogy sikeres lehessen (SUCCES betűszó)
Legyen egyszerű (Simple)
- manapság a befektetőknek/fogyasztóknak nincs arra idejük és kapacitásuk, hogy komplex rendszereket értékeljenek (fontos, hogy egy mondatban le lehessen írni az ötletünk lényegét)
- ha megfigyeled, az újságírók is ezt csinálják: olyan címeket adnak a cikkeknek, amik bár idegesítőek és túlzóak, mégis rákattintunk és elolvassuk, mert figyelemfelkeltő
Legyen váratlan (Unexpected)
- az emberek szinte már csak a váratlan eseményekre kapják fel a fejüket, másra egyszerűen nincs idő
- olyan kell, amin meghökkennek, amin megakad a szemük
- kell bele olyan elem, ami felkelti az érdeklődésüket (misztikum, mint pl. a detektívregények)
Legyen egyértelmű (Concrete)
- figyelj arra, hogy annyira érthető és egyértelmű legyen a leírásod, hogy az is megértse, akinek egyébként nincs tapasztalata az adott területen
- használj példákat a szemléltetéshez, melyek gyorsan kifejezik a lényeget
Legyen hihető (Credible)
- tégy szakértőket az ötleted mögé, akik igazolják annak hitelességét (használhatsz valós statisztikákat is)
- használd a közönséged példaként: tegyél fel olyan kérdést nekik, amiből kiderül, hogy szükség van az ötletedre
Legyen érzelmes (Emotional)
- az emberi viselkedés alapjai az érzelmek: hass ezekre, hogy cselekvésre tudd sarkallni őket
- tedd személyessé az ötleted, hogy az ügyfelek magukat is el tudják képzelni az adott szituációban
Legyen sztori benne (Story)
- mindenképpen egy történetet kell az ötleted köré építeni, amely még jobb, ha valamilyen valós példa alapján készül
- a sztorid akkor jó, ha valamilyen kihívásról szól, amit a te ötleted old meg