Posted on Posted in ÜZLET

HOLACRACY

Brian J. Robertson

 

„új módszer a vállalatok menedzselésére”


 

A menedzsment tanok fejlődése

  • a ma használt menedzsment eszközök egy része már több, mint 100 éves
  • a világ elment jórészük felett, így új tanokra, eljárásokra, módszerekre van szükség, ami a 21. század elvárásaihoz passzol
  • a „tervezés és kontroll” illetve a központosított utasításos (top-down) megközelítés mára elévült, alkalmazkodás nélkül a legtöbb cég azonnal csődbe megy

 

Egy új vezetési módszer, a Holacracy

  • a hangsúlynak a flexibilitáson kell lennie, a munkavállalóknak nagyobb beleszólást kell engedélyezni
  • fel kell ruházni őket a kellő hatáskörrel és felelősséggel (empowerment)
  • ehhez egyértelmű kommunikáció kell
  • pontos célmeghatározás szükséges, hogy mindenki tisztában legyen a követendő vízióval
  • felesleges munkaköri leírások helyett precíz szereposztásra van szükség:
    • mi a célja az adott szerepkörnek? mit ad hozzá a cég magasabb céljaihoz?
    • milyen területek felett rendelkezik az adott szerep?
    • milyen funkciókat kell ellátnia?
  • szervezeti egységek sem hagyományosak, hanem vannak kisebb körök (pl. social marketing), ami egy nagyobb kör alá tartozik (marketing)
  • közöttük pedig mindig van két kapcsolattartó, a magasabb körből egyvalaki közvetíti a lentebbi szintekre a felsőbb kör véleményét, míg fordítva az alacsonyabból egyvalaki közvetíti az igényeket felfelé a magasabb körnek
  • a felelősségi és a döntési szabadsága azonban minden egyes körnek megvan
  • alapvetően a feszültségek azonnali kezelése a cél
  • fontos, hogy nem csak a vállalatnak vannak céljai, hanem minden kisebb egységnek is, melyekért egységben dolgoznak
  • a meetingek a döntéshozás előre kitalált mederben folyik, de mindig előre haladnak, nincs feleslegesen elvesztegetett idő:
    • valaki elmondja az ajánlatát/javaslatot tesz módosításra
    • ezután pontosító kérdéseket lehet feltenni
    • a kezdeményező ezeket megválaszolja
    • a többiek, ha akarják, indoklással elutasíthatják, de ha nincs ilyen, akkor életbe lép a változás
  • státuszmeetingeket célszerű hetente tartani a projekteknek, ahol listát és akciótervet kell írni, hogy ki hol tart és mit ígér jövő hétre