GUERRILLA MARKETING
Jay Conrad Levinson
„hogyan alkalmazd jól a gerilla marketinget?”
A Gerilla marketing haszna
- a marketingbe nem csak a reklámok tartoznak bele, hanem tulajdonképpen minden, ami az ügyfél megtalálásától a vásárlás befejezéséig tart
- így tehát a marketinghez tartozik a csomagolás, a cég logója, stb. is
- klasszikusan pénzt fektetsz a marketingbe, ebből többletbevételt szerzel, amit visszaforgatsz egy újabb marketingkampányba, hogy még több pénzt hozzon, és ez a folyamat ismétlődik, mert ha nem reklámozol, akkor elnyomnak a versenytársak
- a tradicionális tv/óriásplakát/újság/rádió hirdetések rengeteg pénzbe kerülnek, ezért a kisvállalkozásoknak újfajta, kreatív módon kell reklámozni magukat
- a gerilla marketing jellemzői:
- meghökkentő, nem várt reklámok (helyszín, időpont, tartalom, stb.)
- míg a hagyományos módszer általában monológokra épül, addig a gerilla módszer igyekszik bevonni a fogyasztókat, próbál interakcióba kerülni velük
- a kisvállalkozásoknak van idejük és módjuk egyesével felvenni a kapcsolatot a vásárlókkal, ebben rejlik az erejük, sokkal személyesebb hangvételt is megengedhet magának a cég
- gyakorlati példák:
- szokatlan, vicces és érdekes csomagolások/arculatok/szórólapok tervezése
- véleményvezérek megtalálása
- utcai flashmobok/bemutatók szervezése
- vírusvideók/kampányok (kedves szereplő, humoros, érzelmes, rövid, kreatív kapcsolat a termékeddel) készítése
- a marketing stratégia alapja a helyes pozícionálás: definiálni kell, hogy pontosan kinek (a megcélozni kívánt fogyasztók csoportja), milyen problémáját oldja meg a terméked/szolgáltatásod
A marketingterv készítésének lépései
- határozd meg, hogy pontosan milyen akciót vársz a fogyasztóktól (boltba terelés/vásárlás/stb.)
- találd meg a versenyelődödet, és építsd erre a kommunikációd
- definiáld pontosan a célcsoportodat, és találd meg az a réspiacot, ahol sikeres lehetsz
- határozd meg azokat a marketingeszközöket, amelyeket be akarsz vetni (ez nagyban függ a célcsoportodtól: mit olvasnak online/offline, hol érhetőek el a legkönnyebben, stb.)
- készíts költségvetést hozzá
- manapság már az internet a legjobb és leghatékonyabb reklámfelület
- töltsd fel minél több hasznos tartalommal a céges weboldalad
- szabd személyre az email-jeidet, amennyire lehet
- adj minél több ingyenes tartalmat (reportok, szemináriumok, cikkek, termék/szolgáltatásminták, stb.)
- ismerkedj minél több újságíróval/bloggerrel, akik akár ingyenes PR megjelenést biztosíthatnak neked