GOOD TO GREAT
Jim Collins
„jóból kiváló”
A vállalatok kiválóságának alapja
- Jim Collins több ezer oldal vezetőkkel készített korábbi interjút vizsgált meg azzal a céllal, hogy kiderítse, milyen döntések miatt válik egy cég “jóból kiválóvá”
- a legfontosabb, hogy az alábbi kérdésekre megfelelően válaszoljon a cég:
- miben lehetek a legjobb?
- mi a szenvedélyem?
- milyen gazdasági mutatókra kell koncentrálnom?
- ha megvannak a válaszok, akkor ezekre kell a stratégiát építeni
- minden döntést úgy kell meghozni, hogy “irányban” maradjunk, vagyis a válaszok szerint vezérelve kell irányítani a céget
- a nagy változásokat és a sikert mindig sok apró cselekvés teszi ki
- a technológiát mindig a célokhoz kell rendelni, ne pedig maga a technológia bevezetése legyen a cél
- ha egy technológia a vállalat víziójához közelebb visz, akkor profivá kell válni az adott technológiai újítás használatában, ha nincs szükség rá, akkor viszont felesleges rá költeni
- a legkiválóbb vállalatok proaktívan keresik az újabb lehetőségeket, amik előrébb viszik őket a céljaikhoz
- nem dugják homokba a fejüket a változásoknál, mert hosszútávon rosszul járhatnak, ha nem alkalmazkodnak időben
A jó vezető ismérvei
- a jó vezetők sosem válnak egoistává, a szerénység, a felelősségvállalás és az őszinteség a kulcs
- a legjobb embereket kell megtalálni, ez a kulcsa a kiválóvá válásnak
- gyakran a személyiség a fontosabb, mint a szakértelem, hiszen minden szakmai tudás megtanítható és fejleszthető
- általában fontosabb, hogy motivált és kitartó legyen valaki, mintsem olyan szakértő, akivel egyébként nem lehet együtt dolgozni
- a legjobb vezetők mindig szorgalmazzák a vitákat, hiszen konfliktuskerülően nem lehet a legjobbak közé kerülni
- a jó vezetők tanulnak a visszajelzésekből, fejlesztik magukat, és brutálisan őszintén értékelik a saját munkájukat
- ugyanezt elvárják az alkalmazottaktól is