CUT COSTS NOT CORNERS
Colin Barrow
“hogyan csökkentsd a céged költségeit”
A költségek természete
- minden cég arra törekszik, hogy magas bevételek mellett alacsonyan tartsa a költségeket
- két fajta költség létezik:
- fix költség: ezek függetlenek a termelés mértékétől (pl. eszközök vásárlása, helyiségbérlés, biztosítások, munkabérköltségek stb.)
- változó költség: ezek függnek a termelés nagyságától (anyagok, csomagolás, raktározás, stb.)
- mindkét költségtípusnak megvannak a sajátosságai, és érdemes megfontolni, hogy melyikből lehet faragni (pl. ügyfélkapcsolatra megéri költeni, mert ha nincs vevő, akkor csődbe mész)
Találd meg a cégedre szabott legjobb megoldásokat
- legtöbbet az ingatlanon, helyiségeken lehet spórolni: egy munkavállalóra átlagosan 11 négyzetméternyi terület kell, hogy jusson – ha ennél több jut, akkor lehet, hogy érdemes kisebb helyre költözni
- felesleges asztalokra/eszközökre sincs szükség (aki egy laptopról dolgozik, az akár vándorolhat is az éppen aktuálisan üresen álló asztalhoz; az értékesítőknek, akik a munkájuk nagy részét ügyfeleknél töltik, nem kell állandó asztal)
- szintén költségcsökkentő megoldás a kiszervezés: a cég fő tevékenységét meg kell tartani, de a többi melléktevékenységet (könyvelés, marketing, HR, stb.) általában megéri kiszervezni
- a tőke forgási sebessége is számít, hiszen minél több ideig tart a készpénz-anyagvásárlás-termelés-eladás ciklusod, annál több időt, és ezáltal több pénzt veszítesz
- érdemes a szállítókat 90 napra fizetni, a vásárlóktól pedig azonnal elkérni a vételárat, hiszen így 3 havi kamatot tudsz realizálni
- jó szervezésre is szükség van, hogy a produktivitással költségeket lehessen csökkenteni
- a javadalmazási rendszert is lehet optimalizálni: érdemes teljesítménybért alkalmazni, de csak részben, fix bér mindig kell
- a cég bevételéhez is lehet kötni egy kisebb részét a fizetésnek, hiszen akkor a vezető és a munkavállaló ugyanazért a célért dolgozik, könnyebb motiválni mindenkit
- a költségcsökkentés a dolgozói elégedettségen keresztül is elérhető: éreznie is kell, hogy fontos a cég számára (pl. egy rövid „köszönöm” email hatalmasat dob az önbizalmon)
- krízisben is többféle módon vághatjuk meg a költségeket:
- átvihetjük másik, adózás szempontjából kedvezőbb országba a céget
- eladhatjuk az adósságokat is (pl. tulajdonért cserébe)
- ne alkalmazzunk extrém mértékű elbocsátást, hiszen egyrészt félelmet kelt a dolgozókban, másrészt, ha nincs termelés, akkor nincs bevétel sem