Posted on Posted in ÜZLET

CUT COSTS NOT CORNERS

Colin Barrow

 

“hogyan csökkentsd a céged költségeit”


 

A költségek természete

  • minden cég arra törekszik, hogy magas bevételek mellett alacsonyan tartsa a költségeket
  • két fajta költség létezik:
    • fix költség: ezek függetlenek a termelés mértékétől (pl. eszközök vásárlása, helyiségbérlés, biztosítások, munkabérköltségek stb.)
    • változó költség: ezek függnek a termelés nagyságától (anyagok, csomagolás, raktározás, stb.)
  • mindkét költségtípusnak megvannak a sajátosságai, és érdemes megfontolni, hogy melyikből lehet faragni (pl. ügyfélkapcsolatra megéri költeni, mert ha nincs vevő, akkor csődbe mész)

 

Találd meg a cégedre szabott legjobb megoldásokat

  • legtöbbet az ingatlanon, helyiségeken lehet spórolni: egy munkavállalóra átlagosan 11 négyzetméternyi terület kell, hogy jusson – ha ennél több jut, akkor lehet, hogy érdemes kisebb helyre költözni
  • felesleges asztalokra/eszközökre sincs szükség (aki egy laptopról dolgozik, az akár vándorolhat is az éppen aktuálisan üresen álló asztalhoz; az értékesítőknek, akik a munkájuk nagy részét ügyfeleknél töltik, nem kell állandó asztal)
  • szintén költségcsökkentő megoldás a kiszervezés: a cég fő tevékenységét meg kell tartani, de a többi melléktevékenységet (könyvelés, marketing, HR, stb.) általában megéri kiszervezni
  • a tőke forgási sebessége is számít, hiszen minél több ideig tart a készpénz-anyagvásárlás-termelés-eladás ciklusod, annál több időt, és ezáltal több pénzt veszítesz
  • érdemes a szállítókat 90 napra fizetni, a vásárlóktól pedig azonnal elkérni a vételárat, hiszen így 3 havi kamatot tudsz realizálni
  • jó szervezésre is szükség van, hogy a produktivitással költségeket lehessen csökkenteni
  • a javadalmazási rendszert is lehet optimalizálni: érdemes teljesítménybért alkalmazni, de csak részben, fix bér mindig kell
  • a cég bevételéhez is lehet kötni egy kisebb részét a fizetésnek, hiszen akkor a vezető és a munkavállaló ugyanazért a célért dolgozik, könnyebb motiválni mindenkit
  • a költségcsökkentés a dolgozói elégedettségen keresztül is elérhető: éreznie is kell, hogy fontos a cég számára (pl. egy rövid „köszönöm” email hatalmasat dob az önbizalmon)
  • krízisben is többféle módon vághatjuk meg a költségeket:
    • átvihetjük másik, adózás szempontjából kedvezőbb országba a céget
    • eladhatjuk az adósságokat is (pl. tulajdonért cserébe)
    • ne alkalmazzunk extrém mértékű elbocsátást, hiszen egyrészt félelmet kelt a dolgozókban, másrészt, ha nincs termelés, akkor nincs bevétel sem