CONTAGIOUS
Jonah Berger
„6 fő ok, ami az információk vírusszerű terjedését okozza”
A ragályként terjedés okai
- az embereket szeretik megosztani gondolataikat, sztorikat, híreket egymással
- hagyományos reklámoknál sokkal hatásosabb a WOM (word of mouth – szájról szájra terjedés)
- az online WOM-ot túlértékeljük, mert többet látjuk (közösségi média)
- az offline-t pedig alulértékeljük, pedig nagyobb hatása van
- ahhoz, hogy valami vírusszerűen elterjedjen, nem az a fontos, hogy kitől indul
- 6 tényező határozza meg a vírusszerű terjedést (STEPPS)
Szociális tartalom (S)
- az embereknek érezni akarják, hogy valamilyen belső infójuk van, vagy valahova tartoznak
- imádják, ha valami titkos:
- legyen jelentős (szerethető, meglepő)
- legyen benne valamilyen játékos elem (összehasonlítás, jutalom)
- legyen exkluzív és szűk körben ismert
Kapcsolók (T)
- emlék előidézése: ha egy gondolat előidéz valamit bennünk, akkor gyakrabban gondolunk rá
- egy átlagember 16 pletykát hall egy nap (pozitív/negatív egyaránt)
- számít a gyakoriság (nem jó ha túl ritka, és az sem jó ha túl sűrű)
- „top of mind”: az a márka, ami először eszünkbe jut egy adott iparágról
Érzések (E)
- érzések: akár negatív, akár pozitív, az emberek együtt éreznek, és ez táplálja a vírusszerű terjedés tüzét
- az emberek megosztják az infókat, ha:
- hasznos
- lélegzetállító
- örömről vagy bánatról szól
Nyilvánosság (P)
- egy termék eladásában nagy szerepe van, hogy mennyien használják (jobban megfigyelhető, átvehető)
- minél láthatóbb egy bizonyos cselekvés, annál könnyebb azt utánozni (legyen a terméked látható, beszéljenek sokat róla)
Praktikusság (P)
- praktikus, ha megold valamilyen problémát (pénzt spórolsz vele, egészségesebb leszel tőle, hatékonyabbá válsz tőle, stb.)
- érzékelés torzítás: minél messzebb van a viszonyítási alapunktól a változás, arányaiban annál kevesebb hatást tulajdonítunk neki
Sztori (S)
- a történetek sokkal könnyebben elterjednek, mert:
- az emberek elbeszélő módban gondolkodnak
- könnyű rájuk emlékezni
- van tanulságuk
- értelmet adnak a világnak
- még hatásosabb, ha a sztoriba bele van ágyazva a márka is