Posted on Posted in ÜZLET

CONTAGIOUS

Jonah Berger

 

„6 fő ok, ami az információk vírusszerű terjedését okozza”


 

A ragályként terjedés okai

  • az embereket szeretik megosztani gondolataikat, sztorikat, híreket egymással
  • hagyományos reklámoknál sokkal hatásosabb a WOM (word of mouth – szájról szájra terjedés)
  • az online WOM-ot túlértékeljük, mert többet látjuk (közösségi média)
  • az offline-t pedig alulértékeljük, pedig nagyobb hatása van
  • ahhoz, hogy valami vírusszerűen elterjedjen, nem az a fontos, hogy kitől indul
  • 6 tényező határozza meg a vírusszerű terjedést (STEPPS)

 

Szociális tartalom (S)

  • az embereknek érezni akarják, hogy valamilyen belső infójuk van, vagy valahova tartoznak
  • imádják, ha valami titkos:
    • legyen jelentős (szerethető, meglepő)
    • legyen benne valamilyen játékos elem (összehasonlítás, jutalom)
    • legyen exkluzív és szűk körben ismert

 

Kapcsolók (T)

  • emlék előidézése: ha egy gondolat előidéz valamit bennünk, akkor gyakrabban gondolunk rá
  • egy átlagember 16 pletykát hall egy nap (pozitív/negatív egyaránt)
  • számít a gyakoriság (nem jó ha túl ritka, és az sem jó ha túl sűrű)
  • „top of mind”: az a márka, ami először eszünkbe jut egy adott iparágról

 

Érzések (E)

  • érzések: akár negatív, akár pozitív, az emberek együtt éreznek, és ez táplálja a vírusszerű terjedés tüzét
  • az emberek megosztják az infókat, ha:
    • hasznos
    • lélegzetállító
    • örömről vagy bánatról szól

 

Nyilvánosság (P)

  • egy termék eladásában nagy szerepe van, hogy mennyien használják (jobban megfigyelhető, átvehető)
  • minél láthatóbb egy bizonyos cselekvés, annál könnyebb azt utánozni (legyen a terméked látható, beszéljenek sokat róla)

 

Praktikusság (P)

  • praktikus, ha megold valamilyen problémát (pénzt spórolsz vele, egészségesebb leszel tőle, hatékonyabbá válsz tőle, stb.)
  • érzékelés torzítás: minél messzebb van a viszonyítási alapunktól a változás, arányaiban annál kevesebb hatást tulajdonítunk neki

 

Sztori (S)

  • a történetek sokkal könnyebben elterjednek, mert:
    • az emberek elbeszélő módban gondolkodnak
    • könnyű rájuk emlékezni
    • van tanulságuk
    • értelmet adnak a világnak
  • még hatásosabb, ha a sztoriba bele van ágyazva a márka is