THE STARTUP PLAYBOOK
David S. Kidder
„hogyan ötletelj”
Ötletgyártás felsőfokon
- a könyvben olyan vállalkozók/befektetők példáin keresztül nyerhetünk betekintést a startupok világába, akik maguk is sikerre vittek már több céget
- a legjobb/legtriviálisabb vállalkozási ötleteket már várhatóan valaki megpróbálta profitábilis üzletté alakítani
- ezeket érdemes megvizsgálnod, mielőtt belekezdesz valamibe, hogy nekik miért nem sikerült, és azokra a problémákra már előre megoldást kell találnod
- igyekezz minden üzleti modellhez/ötlethez valami egyedit adni (pl. a LinkedIn-nél is az volt az újítás, hogy az új felhasználó email listáját automatikusan összepárosította a LinkedIn-en lévő ismerősökkel, így azonnal össze lehetett kapcsolódni velük, nem kellett keresgetni)
- próbálj minél hamarabb piacra lépni, hogy te használhasd ki az ezzel járó korai előnyöket, és lovagolj meg olyan potenciális trendeket, amik még nagyon fiatalok, de ígéretesek
- ha kitaláltál valamilyen egyedi üzleti megoldást, akkor jobb, ha azt megvéded, és csak a lehetséges befektetőknek mondod el
- félő ugyanis, hogy valaki ellopja, ha minden szembejövő embernek híreszteled a saját versenyelőnyödet
- nagyon fontos, hogy higgy abban, amit csinálsz, és legyen konkrét víziód, hogy mit akarsz pontosan elérni: ezek átsegíthetnek a nehezebb időkön, mert motivációt adnak
- ha ötleteket keresel:
- gondolkodj olyan megoldásokon, ami hatékonyabbá tudja tenni valamilyen fogyasztói csoport életét/munkáját (pl. a Zipcar alapítója rájött, hogy az átlagember napjának csak 5%-ban használja az autóját, a többi 95%-ban csak feleslegesen parkol valahol, így nagy potenciál van a megosztásos modellben)
- próbálj új funkciókat párosítani már meglévő eszközökhöz (pl. 10 éve a telefonokon még csak telefonáltunk, de már akkor is voltak kamerák/videólejátszók/emailek, stb., amelyeket később be is integráltunk a telefonjainkba)
- a mai felgyorsult világban a startupod nagyon gyorsan eltűnik a süllyesztőben, ha a hibákat lassan javítod, és nem reagálsz azonnal a megváltozott környezetre
- nem lehet elkényelmesedni egy-egy jól működő megoldással sem, folyamatosan készen kell állni a váltásra, mert sosem tudhatod, hogy mikor lesz rá szükség
- azonban megfelelő work-life balance nélkül egyik vállalat se éli túl, úgyhogy ne dolgoztasd kimerülésig magad és a munkatársaid, mert hosszútávon biztosan negatív következményei lesznek
- becsüld meg a korai vásárlóid, mert ha őket magadra haragítod, könnyen bedönthetik a céged (pl. rossz híreket terjesztenek, stb.)
- figyelj az ők igényeire, mert ha az megváltozik, akkor neked is reagálnod kell a kínálatoddal