THE MOM TEST
Rob Fitzpatrick
„hogyan validáld az üzleti ötleted”
Kérdezz a megfelelő emberektől
- ha van egy üzleti ötleted, általában az a szokás, hogy körbekérdezel a családi/ismerősi körökben, hogy mit gondolnak róla
- ez viszont azért nem mindig jó megoldás, mert ők általában nem akarják elvenni a kedved az egésztől, akkor is támogatnak, ha az ötleted nem piacképes
- ezért kell elvégezni az úgynevezett „anya” tesztet (mom test), amiből kiderül, hogy vajon csak azért támogatnak az ismerőseid, mert nem akarnak megsérteni, vagy valóban jók az elképzeléseid
- a teszt lényege, hogy meg kell keresned azokat a fogyasztókat, akik valójában kompetensek, és potenciális vásárlók lehetnek
- ennek a csoportnak elég szűknek kell lennie (kor, nem, érdeklődés, stb.), hogy valóban releváns infókat szerezhess tőlük a saját terméked/szolgáltatásod életképességéről
- szinte biztosan őszintén fognak válaszolni a kérdéseidre, mert nem fűzi őket semmilyen kapcsolat hozzád
- amikor találkozol velük (pl. készíts interjúkat), ne mesélj órákig az ötletedről, helyette kérdezz tőlük minél többet (készülj ezekre, és írd össze előre a legfontosabb kérdéseidet)
- beszéltetned kell őket, hogy valójában mire van szükségük, így felszínre kerülhetnek a mélyebb vágyaik is
Erre figyelj, ha befektetőket keresel
- ha potenciális befektetőknek adod elő a terveidet, ne dicséretekre és pozitív megerősítésekre várj elsősorban, mert lehet, hogy csak nem akarják a szemedbe mondani egyből, hogy nem fognak befektetni az ötletedbe
- fókuszálj inkább arra, hogy elköteleződjenek a terveid mellett azzal, hogy valamilyen konkrét kötelezettségvállalást adnak
- kerüld a formalitást, igyekezz laza és egyedi lenni, ettől könnyen megjegyezhető és érdekes személyiség leszel az ő szemükben
- ne untasd őket felesleges részletekkel, ha nem szükséges
- ha nem tudtok semmiben megegyezni, és nem látod rajtuk, hogy valóban be akarnának fektetni, akkor jobb továbbállni, ahelyett, hogy az idődet rabolnád