THE LONG TAIL
Chris Anderson
„hogyan adj el az interneten”
Mi az a Long Tail?
- a korábbiakhoz képest számtalanszor több embert lehet elérni az interneten keresztül
- az internet adta lehetőségeknek köszönhetően (long tail=hosszú farok elmélet szerint) megszűnnek a fizikai korlátok a kereskedelem és az internet alapú szolgáltatások számára
- létrejönnek olyan nitche (szűk) piacok is, ahol korábban a magas költségek miatt nem érte meg termelni
- az író szerint (és ezt igazolja a piac is) ma már szinte ingyen van az internetes eladás, pl. egy webáruháznak megéri „készleten tartani” mindent, ami eddig fizikai akadályok miatt nem volt lehetséges
- gyakorlatilag az Amazon is ennek köszönhetően lett világelső a könyvpiacon: több, mint 5 millió könyvet árul, amivel bőven lekörözi a legjobb fizikai boltok kínálatát
- az internetes tartalom is gyakorlatilag végtelen szélességű és mélységű, melyet már nem csak cégek és újságírók állítanak elő, hanem egyszerű fogyasztók is (pl. Wikipédia)
- a gyűjtő oldalaknak köszönhetően (adatbázisok: munkakeresés, adás-vétel oldalak, stb.) másodpercek alatt kideríthető minden termékről/szolgáltatásról, hogy hol és milyen formában érhetőek el
- rengeteg vállalat használja termékfejlesztéshez az interneten elérhető információkat: igényeket és elvárásokat azonosítanak, amelyek segítségével előre megjósolható, hogy egy-egy termék milyen fogadtatásban fog részesülni
- az internetes termékelhelyezés is sokkal egyszerűbb akár egy webshop esetén is: pl. ugyanaz a termék több kategóriába is bekerülhet, míg egy fizikai boltban egy helyre lehet csak elhelyezni
- könnyebb az online világban az elérhető adatok alapján rangsorolni, személyre szabni, célzottan „ajánlani” a terméket/szolgáltatást, míg egy fizikai boltban erre sokkal kisebb a lehetőség
- az online hirdetési lehetőségek és variációk száma is jelentősen több, mint offline (személyre szabás, google adwords, stb.)
- az online boltoknak tehát egyszerűen elérhetővé kell tenni minél több terméket/szolgáltatást, valamint célzott hirdetéseket kell alkalmazni, ezáltal javítva a vásárlók számát és vásárlási hajlandóságát