Posted on Posted in ÜZLET

START WITH WHY

Simon Sinek

 

„hogyan találd meg a miérteket”


 

Ne azt kommunikáld, hogy mit csinálsz, hanem azt, hogy MIÉRT csinálod

  • a belső motiváltsággal rendelkező emberek hatékonyabbak, boldogabbak, és szívesen járnak munkába, ezáltal erősebbé és magabiztosabbá teszik a cégeket
  • az emberek az alapján hoznak döntéseket, hogy mit feltételeznek a világról
  • a munkavállalók akkor tudnak szenvedélyesen dolgozni, ha hisznek abban, hogy egy nagyobb jót szolgálnak
  • az emberek jobban bíznak azokban, akik hasonló értékeket képviselnek
  • két módon lehet valakit befolyásolni:
    • manipuláció (alacsony ár, félelem, újdonság)
    • inspiráció (útmutatás, miértek megtalálása: ez vezet az igazi lojalitáshoz)
  • az emberek a győzelemre “játszanak” életük során (mindenkit más motivál: elismerés, pénz, hírnév, stb): ez csak akkor baj, ha kizárólag ez alapján ítélik meg a helyzeteket

 

A legjobb vezetők és vállalatok ismérvei

  • a legjobb vezetők bíznak az ösztöneikben, ők képesek látni azokat a dolgokat, amiket mások nem (Henry Ford: „az emberek gyorsabb lovat akartak, de sosem kértek autót, mégis ez volt a történelem egyik legnagyobb találmánya”)
  • a hitelesség elengedhetetlen (legyen összhangban a MIT-HOGYAN-MIÉRT), az emberek nem azért követik őket, mert fizetnek nekik, hanem mert követni akarják őket
  • a jó vezető szerepe nem az, hogy ő rukkoljon elő mindig a legjobb ötlettel, hanem hogy megteremtse azt a környezetet, ahol valaki elő tud állni a legjobb ötlettel
  • a vállalkozásoknak nem arra kell fókuszálniuk, hogy olyat kínáljon, amit a felhasználó csak akar, hanem arra, hogy azok vásároljanak, akivel egyezik a “hitük” is
  • ha egy versenytárs ellen küzd a cég, akkor senki nem akar segíteni, ha azonban a vállalat “maga ellen” küzd, akkor mindenki segít
  • egy céget az tesz nagyszerűvé, ha mindkét fél részéről (alkalmazott, vezető) megvan a bizalom és a közös értékek
  • ahhoz, hogy konkrét elképzelés legyen a MIÉRT-ről, az értékeket kell átfogalmazni cselekvő igékké (például „innováció helyett inkább különböző látószögekből vizsgáljuk meg a dolgot”)
  • a pesszimistáknak sokszor igazuk van, de mégis az optimisták alakítják a világot
  • a szenvedély elindítja a cselekvést, a jó felépítés/struktúra pedig élteti