ONLY THE PARANOID SURVIVE
Andy Grove
„hogyan vigyünk véghez stratégiai változásokat”
A stratégiai inflexiós pont elmélete
- Andy Grove, korábbi INTEL vezérigazgató a saját tapasztalatait osztja meg könyvében
- az inflexiós pont a matematikából ismert jelenség: a függvények azon pontja, ahol az görbületet vált
- az író ezt vetítette rá a vállalatok növekedési/fejlődési görbéjére, illetve kiemelte a pontok stratégiai jelentőségét
- ezeken a döntési mérföldköveken múlik a cégek felemelkedése vagy hanyatlása
- alapvetően a technológiai trendek is hasonló pályát írnak le, hiszen a kezdeti növekedést nem mindegyik trend tudja megtartani, és legtöbbjük eltűnik
- minden cégnek fontos, hogy:
- figyelje a trendek alakulását
- különféle forgatókönyveket állítson elő a legvalószínűbb kimenetekre (szcenáriótervezés)
- ha szükséges akkor új képességeket sajátítson el
- néha tudni kell nemet is mondani, ha azt látjuk, hogy a felívelés megtorpan, és visszaesés várható

- veszélyes, ha 1-1 dologhoz túlságosan kapcsolódunk érzelmileg, mert nem fogjuk tudni elengedni ha a helyzet úgy kívánja
- másik jellegzetes tevékenység, hogy büszkeségből kitartunk az úton, holott már leáldozóban van, és tudjuk is, csak nem akarjuk elfogadni
- ezért nagyon fontos, hogy hozzáértő menedzserek vezessék a vállalatunkat, akik képesek gyorsan meghozni a megfelelő lépéseket, és szembe tudnak nézni a nehézségekkel (adott esetben leépítések, fizetéscsökkentés, stb.)
- nekik kell példát mutatni a többieknek, bemutatni az új dolgokat, és végigvinni a változást
- érdemes lehet adott esetben bevonni a szervezet tagjait az új irány kijelölésébe, hiszen érezniük kell, hogy fontos a véleményük, ezen kívül hasznos tanácsokkal is szolgálhatnak, mivel más perspektívából látják a dolgokat
- ha viszont megalkották az új víziót, akkor tartani kell hozzájuk magukat
- a legfontosabb, hogy nyílt, őszinte és egyszerű kommunikációt alkalmazzunk, világos legyen az irányváltás, és hogy kinek mi lesz a feladata
- érdemes néha külső szakértők véleményét kikérni, mert hajlamosak vagyunk túlságosan szubjektíven megítélni a vállalatunk lehetőségeit és helyes fejlődési irányát (nyitottnak kell lennünk a kritikákra)
- alapvető rugalmasság kell a változás végrehajtásához