FREE
Chris Anderson
„miért az ingyenes termékeké/szolgáltatásoké a jövő”
Az ingyenes tartalom elterjedése
- már az 1930-as években is gond volt pl. a zenészeknek, hogy a rádiókban ingyen lehetett hallgatni a zenéiket
- erre egy megoldás volt a szerzői jog és a licenszdíj bevezetése, melyet azért fizettek a példánál maradva a rádiók, hogy a zenészek számait játszhassák
- a legtöbb esetben, ha egy cég ingyen ad valamit, akkor azt máshonnan fedezi (pl. a kocsmákban ingyen volt régen az ebéd, hogy a vásárlók ilyenkor is betérjenek, és igyanak)
- hasonlóan az is megéri a Gillette-nek, ha ingyen adja a borotvát, de a pengéért fizetni kell (muszáj megvenned, anélkül nem ér semmit a borotva)
- egy másik modell az, hogy a vásárlónak ingyen van, de egy harmadik fél fizeti a vállalat költségeit (tipikusan ilyenek a hirdetések pl. az internetes újságírásban)
- az ingyenes termékek a vállalatoknak nem mindig kifizetődőek, mert bár a fogyasztók élvezik, hogy nem kell fizetniük értük, de pontosan ezért nem is tulajdonítanak nagy értéket nekik, hiszen nem tettek erőfeszítést (időt/pénzt) értük
- a fizikai termékekkel ellentétben az online termékek/szolgáltatások/információk disztribúciójának költsége majdnem nulla, így hosszú távon az interneten elérhető tartalmak ingyenessé fognak válni
- ez természetesen hatalmas árversenyre kényszeríti az interneten kereskedő cégeket
- manapság már egy internetes céget nem csak a bevételei, hanem a látogatottsági és aktivitási adatai (lájkok, megosztások, stb.) alapján értékelnek
- az amatőr bloggerek elterjedésével már nem csak az újságírók készítenek online tartalmakat, így ugrásszerűen megnőtt az elmúlt pár évben az interneten elérhető információ
- emiatt azonban rengeteg lopott és másolt tartalom is van (Kínában a legkomolyabb a helyzet: az összes kínai zeneszámot figyelembe véve 95%-uk illegálisan letöltött)
Hogyan keress pénzt mégis az ingyenes tartalommal?
- adj ingyen tartalmat, ugyanis előbb utóbb úgyis ez lesz a jövő
- ezáltal nagyszámú követőt/olvasót tudsz magad mellé állítani
- építs a nagyszámú felhasználóra üzletet: elemezd a felhasználók adatait (érdeklődés, stb.) és derítsd ki, hogy mire hajlandóak pénzt áldozni (tanácsadás, tanfolyam, prémium szolgáltatások, stb.)
- ezen kívül adj el reklámfelületet hirdetni kívánó cégeknek, vagy szerezz szponzorokat
- kövesd a Google példáját, majdnem minden terméke ingyenes (keresés, térkép, stb.), hatalmas felhasználóbázist épített, és a reklámbevételekből él