Posted on Posted in ÜZLET

FOCUS

Al Ries

 

„miért találd meg a céged fő fókuszát”


 

Figyelj a vállalatod fókuszára

  • a vállalatok a legtöbb esetben a méretgazdaságosság miatt növekednek: a cégek költségeinek egy része fix költség, vagyis nem számít, hogy mennyit termel, a fix költségeket mindenképpen fizetni kell
  • ha tehát a cégednek sok fix költsége van, akkor célszerű növekedni, hogy az egy termékre jutó átlagos költség csökkenjen
  • ezáltal versenyképesebbek leszel, mivel alacsonyabb költségekkel dolgozhatsz, így olcsóbban is adhatod a terméked a versenytársakénál
  • úgy tartják, hogy minél több profitot termel egy cég, valószínűleg annál értékesebb: de ez a kijelentés nem mindig igaz, hiszen pl. a PepsiCo kétszer annyi profitot realizál évente, mint a Coca-Cola, mégis utóbbi kétszer annyit ér a tőzsdén
  • ez pedig azért van, mert a Coca-Cola jobban fókuszál egy termékre, ezzel szemben a PepsiCo-nak rengeteg érdekeltsége van más üzletágakban is
  • minél jobban szét van aprózva a cég (sok leányvállalat/eltérő piac/üzletág), annál nehezebb egységesen vezetni, a menedzsmentnek túl sok mindenhez „kellene” értenie
  • manapság rengeteg cég akar globalizálódni, de legtöbbjük belebukik a szakértelem és a fókusz hiányában (nemzetközi piacokon mindig túl sok választási nehézség, valamint versenytárs van)
  • legfontosabb dolog tehát, hogy specializáld a terméked/szolgáltatásod, így nem porlasztod szét az energiád feleslegesen
  • először fókuszálj csak egy szűk ügyfélszegmensre, semmiképpen ne akarj belevágni túl sok dologba egyszerre
  • így képes leszel magas minőségű terméket/szolgáltatást értékesíteni, és valódi szakértővé tudsz válni egy területen
  • a technológiai fejlődés nagyon felgyorsult, ezért lépést kell tartanod a legújabb trendekkel, folyamatosan képezned kell magad, és alkalmazkodnod kell az újításokhoz, hogy a piacod legjobbjává válj
  • minél összetettebb céged van (több termék, több piac, stb.), annál jobban le kell bontanod és variálnod a stratégiádat
  • külön-külön a különböző területekre/divíziókra vetített stratégia kell, mely megnehezíti a fókuszt