BIG DATA
Viktor Mayer-Schönberger & Kenneth Cukier
„mire jó a Big Data”
A Big Data meghatározása
- a világon elérhető adatok mennyisége óráról órára növekszik, szinte exponenciálisan, főleg az internet térnyerésének köszönhetően
- hozzá nem értő kezekben csak egy nagy nyers adathalmazról van szó, melyet minden vállalkozás termel
- nehéz éles határokat húzni, hogy mi minősül big datának, de a szerzők definíciója szerint a Big Data egy olyan képesség, amellyel a társadalom új módokon képes az információkat felhasználva a termékek/szolgáltatások értékét növelni
- máshogyan: a Big Data hatalmas méretű és egymással bonyolultabban összefüggő, kevésbé strukturált adatok összegyűjtéséről, elemzéséről és az eredmények újszerű felhasználásáról szól, az ezekhez felhasznált alkalmazási módokat Big Data módszernek nevezhetjük
- a Big Data 3 V-je, vagyis mitől lesz valami Big Data:
- Volume, vagyis a rendelkezésre álló adatok nagysága (minél több adat, annál biztosabb következtetések)
- Velocity, vagyis az adatok feldolgozásához szükséges idő (minél gyorsabb elemzés, annál több versenyelőny)
- Variety, vagyis az adatok változatossága (minél több adatforrás, annál több információ)
- legfőképpen előrejelzésekre, statisztikai elemzésekre használható, de nagyon sok “soft” elemzés is van, amit Big Data módszerekkel lehet meghatározni ( pl. a marketingben a vásárlók viselkedése, elégedettsége, stb.)
- Big Data elemzésekkel a rendezetlen adatokból képesek lehetünk az adatok közötti összefüggéseket, valamint az összképet megérteni
- ez az újfajta szemlélet szinte minden iparágat alapjaiban befolyásol, ahol adatok állnak rendelkezésre (a telekommunikációs, logisztikai, pénzügyi, kereskedelemi, termelési és az energia szektort érinti leginkább)
- a fogyasztókra nézve egyelőre a legnagyobb mértékben a marketingben használják (közösségi média elemzések, helyalapú mobilhirdetések, internet of things, biztosítások, e-kereskedelem, stb.)
- egy vállalatnál 3 szinten lehet kezelni a Big Datát:
- egyszerű adatgyűjtés (adatbázisok)
- képességek, hogy azokat használjuk is (szakemberek, technológiai infrastruktúra)
- alapvető Big Data szemlélet, amely az adatokból kinyert információk segítségével új értéket állít elő (Big Data alapú stratégiai célok)
- természetesen számos kihívása és kockázata is van annak, hogy Big Datát használjon egy vállalat:
- szervezeti határok
- erőforráshiány
- jogi és biztonsági kockázatok